Rabu, 8 Ogos 2012

YANG ASPIRASI>>INSPIRASI

Setiap manusia inginkan kejayaan.
Setiap manusia inginkan 'realiti' impian.
      Tapi manusia zaman sekarang
>>>kepala ada rambut, tapi style lain lain<<<
Aku rasa pepatah Melayu >>>Rambut sama hitam,hati lain lain dah tak relevanLah"....
macam macam ' pe el' manusia sekarang,,,, ikut sama dengan perubahan cuaca dunia kutt!
>>>>sangat suka membicarakan kelemahan dan keburukan orang lain
(pukul canang,pukul gong keliling kampung, buat provokasi)
TETAPI
tidak ada perasaan di hati langsung untuk membicarakan 'unsur-unsur positif' yang boleh mengatasi kelemahan dan keburukan itu secara lebih telus



            
Pada suatu hari, Aku  menerima berita yang aku kira 'menyedihkan' jugaklah. Berita apa?Tak nakLah aku per'detail'kan di sini sebab tak mahu blog aku jadi bahan bukti
...Wakakakakk..:) ...matiLah i nanti kena hambat dengan rotan :P ...
cukuplah aku cakap yang ia betul betul meninggalkan kesan dalam hati dan ia adalah satu sejarah penting dalam kehidupan aku.
Actually
 aku hanya di antara orang-orang yang  berdiri di luar lingkaran
kerana
bukan aku jadi
mastermindnya
cuma tiang penyokong jak
(kalau diperlukan,dipakai..kalau tidak..duduk tepi)
Tupun ada juga yang memandai-mandai
memanipulasikan fakta
kesiannya aku!

*patutnya bersyukurLah ada juga yang bersemangat dan mahu membantu dgn status sukarelawati*

 Sebagai tanda kenangan,adalah certain certain part tu aku abadikan di Muka Buku.

Hurmmm...walaupun dikatakan orang lain, itu bukan urusan aku..yup, aku terima... dan aku juga tidak melihat ia sebagai satu kepentingan 100 peratus untuk aku tapi FahamiLah perjalanan menuju ke situ sebenarnya bukanLah satu perkara yang mudah. Banyak yang dilalui, banyak yang dipelajari dan walaupun begitu aku bersyukur kerana berpeluang menjadi sebahagian darinya  DAN kerana menjadi sebahagian darinyaLah membuatkan aku tidak gentar dan tidak "zero"
jika ditakdirkan nanti aku menjerumuskan diri ke dunia yang sewaktu dengannya.
tetttttttttttttttttttttttt (^____^)

Sehingga kini,platform yang sudah ada berakar di minda telah bercambah cambah kerana telah menjadi sifat kebiasaan untuk aku mencari link, mencari info, wat uji kaji ckit...Selagi aku tak tahu dan tak faham,,selagi itu aku tak berhenti ingin tahu>>>intuisme tu tinggi bah..
Alhamdulillah dapat kucurahkan ke tempat yang 'bukan umpama daun keladi'



Tak rugi belajar, tak rugi timba pengalaman, tak rugi kerja siang malam
Kalau betul betul nakkan kejayaan
akan berjaya jugak tu
TAPI
Rugi besar jika sengaja digagaLkan,
Rugi besar jika ada diktator yang buat keputusan singkat tanpa fikir panjang,
Rugi besar jika pendapat diktator sahaja dipakai yang mahu senang seorang tapi tidak memikirkan kesenangan dan kesusahpayahan orang lain.
Rugi besar mensia-siakan tapak lot kejayaan yang dah ko tempah bagai nak rak
Rugi besar menamatkannya sebelum perjuangan betul betul sampai di penghujung jalan
Rugi besar untuk jangka masa panjang!

Tapi takpeLah
yang penting bukan aku rugi besar
(amboiii selfishnya aku!)
Siapa juga aku ni
hanya seorang ratu muka buku yang mempunyai koleksi angan angannya
yang tinggi melangit
tak bermakna untuk merekapun
tapi tak kisahLah...


Anda tau tak kenapa muncul ungkapan bijak pandai
>>>Gagal sekali bukan bermakna Gagal selamanya">>>
kalau cikgu suruh buat karangan berdasarkan ungkapan ini,rasanya korang boleh skor markah  80% tak?..kalau rasanya blurrr...aku sampaikan sedikit maksud ungkapan itu melalui kisah Kejayaan Honda..sapa pakai keta Honda?*angkat tangan*...Soichiro Honda adalah salah satu inspirasi terbaik jika kita ingin berjaya dalam sesuatu perancangan...baca dan hayati........

Soichiro Honda

 
Jika kita lihat kenderaan di jalanraya, pasti mata kita selalu ternampak kenderaan-kenderaan Honda, sama ada kereta mahupun motosikal. Bilangan kenderaan ini amat banyak dan kerana mungkin sebab itu ia layak digelarkan ‘raja jalanan’. Namun, pernahkah anda tahu bahawa pengasas perniagaan Honda, Soichiro Honda, selalu mengalami kegagalan sewaktu menjalani kehidupannya sejak kecil sehinggalah dia melahirkan sebuah industri permotoran bertaraf antarabangsa ?

Dia adalah manusia yang lahir dalam keluarga yang bukan kaya raya.Dia bahkan tidak layak menjadi seorang jurutera, dia bukannya siswa yang memiliki otak cemerlang. Sebaliknya di dalam kelas, duduknya tidak pernah di depan, selalu jauh dari pandangan guru-gurunya.

Sewaktu memulakan perniagaannya, Soichiro Honda selalu ditimpa kegagalan. Dia pernah jatuh sakit, kehabisan wang dan juga diberhentikan dari kuliah. Namun begitu, dia terus bermimpi dan bermimpi. Dan akhirnya, impian itu akhirnya mencapai kenyataan dengan ketekunan dan kerja keras.

Gredku amat rendah di sekolah. Tetapi saya tidak bersedih kerana dunia saya di sekitar mesin, kereta dan motorsikal,” ujar Soichiro yang meninggal pada usia 84 tahun, setelah dirawat di RS Juntendo, Tokyo akibat penyakit hati.

Cintanya pada mesin, jelas diwarisi dari ayahnya yang membuka bengkel membaiki alatan pertanian di dusun Kamyo, daerah Shizuko, Jepun Tengah. Di kawasan inilah dia lahir. Sewaktu bermain di bengkel, ayahnya selalu memberi catut (kakak tua) untuk mencabut paku. Dia juga sering bermain di tempat menggiling padi melihat mesin yang menjadi motor penggeraknya.

Di situ, lelaki kelahiran 17 November 1906 ini dapat berdiam diri berjam-jam, tidak seperti kawan sebayanya waktu itu yang lebih banyak menghabiskan waktu bermain penuh gembira. Dia memang telah menunjukkan keunikan sejak dari kecil lagi. Contohnya, aktiviti nekad yang dilakukannya pada usia 8 tahun iaitu dengan berbasikal sejauh 10 batu yang dilakukan semata-mata ingin menyaksikan kapal terbang.

Berbasikal memang telah menjadi salah satu hobinya semasa kanak-kanak. Hasilnya, ketika 12 tahun, Soichiro Honda berhasil mencipta sebuah basikal dengan model ‘rem kaki’.
Pada saat itu, di benaknya belum muncul lagi impian untuk menjadi seorang usahawan automotif kerana dia sedar dirinya berasal dari keluarga yang miskin. Tambahan pula, fizikalnya yang lemah dan rupanya yang tidak tampan sehingga membuatnya selalu rendah diri.

Pada usia 15 tahun, Honda berhijrah ke kota untuk bekerja di Hart Shokai Company. Majikannya, Saka Kibara amat senang melihat cara kerjanya. Honda amat teliti dan cekap dalam soal mesin. Setiap bunyi mesin yang mencurigakan, setitis minyak yang bocor tidak luput dari perhatiannya.

Enam tahun bekerja di situ menambah pengalamannya tentang mesin. Akhirnya, pada usia 21 tahun, Saka Kibara mengusulkan supaya membuka suatu cawangan bengkel baru di Hamamatsu. Tawaran ini tidak ditolaknya.

Di Hamamatsu, prestasi kerjanya semakin meningkat. Dia selalu menerima tawaran membaiki mesin-mesin yang ditolak oleh bengkel-bengkel lain. Kerjanya yang cepat memperbaiki mesin pelanggan sehingga berjalan kembali. Kerana itu, jam kerjanya selalu tamat pada larut malam dan kadang-kadang sehingga subuh.Yang menariknya, walaupun bekerja keras, otak geniusnya tetap kreatif. Kecerdasannya membuahkan hasil.

Pada zaman itu, ruji-ruji mesin dibuat dari kayu dan tidak tahan lama untuk menahan kesan goncangan. Menyedari ini, Soichiro menggantikan ruji-ruji kayu ini dengan logam. Hasilnya amat luar biasa. Ruji-ruji rekaannya tahan lama dan dieksport ke seluruh dunia.

Pada usia 30 tahun, Honda menandatangani patennya yang pertama. Setelah mencipta ruji, Honda ingin melepaskan diri dari bosnya dan mengusahakan bengkelnya sendiri. Mulai saat itu dia berfikir apakah kepakaran yang ingin dipilihnya? Otaknya tertarik kepada pembuatan ring piston yang dihasilkan oleh bengkelnya sendiri pada 1938.

Lalu ditawarkan ciptaannya itu ke beberapa kilang automotif tetapi ciptaannya itu ditolak oleh Toyota kerana dianggap tidak memenuhi standard. Ring Piston buatannya tidak lentur dan tidak laku dijual. Reaksi teman-temannya terhadap kegagalan itu membuatkan dirinya menyesal kerana keluar dari bengkel milik Saka Kibara.

Akibat kegagalan itu, Honda jatuh sakit yang sangat serius. Dua bulan kemudian, kesihatannya pulih dan dia kembali ke bengkelnya. Tetapi, soal ring piston itu masih belum ada penyelesaiannya. Demi mencari jawapan, dia melanjutkan pelajaran untuk menambah pengetahuannya tentang mesin.

Pada siang hari, setelah tamat kuliah, dia terus ke bengkel mempraktikkan pengetahuan yang baru diperoleh. Tetapi setelah dua tahun menjadi mahasiswa, dia akhirnya diberhentikan kerana jarang mengikuti kuliah.

“Saya merasa amat bosan kerana ketika lapar tidak diberikan makan, sebaliknya dileteri berkenaan tentang hukum makanan dan pengaruhnya terhadap kesihatan,” ujar Honda.
Kepada pensyarahnya, dia menjelaskan bahawa kuliahnya bukannya untuk mendapatkan ijazah tetapi untuk mendapatkan pengetahuan. Penjelasan ini dianggap sebagai penghinaan oleh pensyarahnya.

Tetapi diberhentikan dari pusat pengajian tinggi bukanlah titik akhir segalanya. Berkat kerja kerasnya, rekaan Ring Pistonnya diterima Toyota yang langsung memberikan kontrak kepadanya. Hal ini membuatkan Honda berhasrat untuk mendirikan kilang mesin.

Tetapi hasratnya itu kandas. Pada masa itu, Jepun sedang terlibat dalam Perang Dunia Kedua dan kerajaan Jepun tidak memberikan dana kepada masyarakat. Honda tidak menyerah kalah.Dia lalu nekad mengumpulkan modal dari sekumpulan orang untuk mendirikan kilang. Namun lagi-lagi musibah menimpanya. Setelah perang meletus, kilangnya terbakar sebanyak dua kali.

Honda tidak pernah patah semangat. Dia bergegas mengumpulkan para pekerjanya. Mereka diperintahkan mengambil tong-tong minyak yang dibuang oleh kapal Amerika Syarikat untuk digunakan sebagai bahan mendirikan kilang.

Tanpa diduga, gempa bumi melanda dan menghancurkan kilangnya sehingga diputuskannya untuk menjual kilang ring pistonnya ke Toyota. Setelah itu, Honda mencuba beberapa perniagaan lain tetapi tidak berjaya.

Akhirnya, pada tahun 1947, setelah tamat perang, Jepun kekurangan minyak petrol. Pada masa ini, keadaan ekonomi Jepun amat kucar-kacir sehingga Honda tidak dapat menjual keretanya akibat krisis ekonomi ini padahal dia ingin menjual kereta itu untuk membeli makanan bagi keluarganya.

Dalam keadaan terdesak, dia kembali kepada basikal lamanya. Dia mengubahsuai basikalnya dengan memasang motor kecil pada basikal itu. Siapa sangka, basikal bermotor itu diminati oleh jiran-jirannya.
Para jiran dan keluarganya memesan basikal bermotornya dengan banyak sehinggakan Honda kehabisan stok. Lalu Honda kembali mendirikan sebuah kilang motor.

Sejak itu, kejayaan tidak pernah lari dari tangannya. Dari motosikal, perusahaannya berkembang sehingga berjaya mengeluarkan kereta untuk pasaran antarabangsa.

Semasa hidupnya, Honda selalu menyatakan supaya jangan dahulu melihat kejayaannya dalam cabaran industri automotif sebaliknya lihatlah kegagalan-kegagalan yang dialaminya.

“Orang yang melihat kejayaan saya hanya satu peratus. Tetapi mereka tidak melihat 99 peratus kegagalan saya,” tuturnya.
Dia juga memberikan petua,
“Ketika anda mengalami kegagalan, maka segeralah mulai kembali bermimpi dan mimpikanlah mimpi baru.”

Jelas kisah Honda ini merupakan contoh terbaik bahawa kejayaan itu boleh diraih oleh seseorang dengan modal seadanya, tidak pintar di sekolah walaupun hanya berasal dari keluarga miskin.

>>>wokeyyy...banyak lagi kisah kejayaan  Mr Honda ni..malah ramai lagi orang yang berjaya di planet dunia merupakan mereka yang telah melalui pelbagai pengalaman pahit getir.Lagi susah daripada apa yang kita alami.
Cuma ituLah kan...
terpulang kepada persepsi dan tindakan masing-masing, aku nak ajar orang lain pun,,,kira melanggar hak perasaan orang lain nanti dikatakanLah pulak aku ni 'terkurang ajar' sebab memandai mandai...takpun kena kutuk 'terlebih ajar' sebab minta puji..tak nakLah aku jadi bahan umpatan media tak rasmi...cukupLah sekadar memberikan inspirasi di dalam 'leteran' ku di blog ni.

Lagi satu... cik Kiah ada pesanan ni>>>
jangan terpengaruh dengan persepsi negatif yang melibatkan kisah-kisah peribadi orang lain...sebab cik Kiah kata..kalu persepsi sebegitu yang ko jadikan asas pertimbangan..
MAKA andalah antara spesis manusia yang berpotensi dihindari oleh orang-orang yang inginkan kejayaan...
Allah SWT Maha Mendengar dan Maha Memerhati
Jaga Jaga
ada ubi ada bas..next time ko kena balas 




Sumber:
http://www.republika.co.id/suplemen/cetak_detail.asp? mid=4&id=140260&kat_id=105&kat_id1=148&kat_id2=197 


p/s
Berangan angan
yang satu hari dalam 5 tahun mendatang ini
akan ada bisnes sendiri
manatau boleh macam Honda
sapa senang?..akuuuuu juga.. kannn



Tiada ulasan: